Elen står för 20 procent av hushållens utgifter
Vi använder näst mest el bland länderna i Europa och...
Artikelförfattarna varnar för livsmedelsverkets rekomendationer
Publicerad 256 dagar sedan | Uffe Ravnskov
Daghemmen och skolorna serverar lättmjölk och margarin efter Livsmedelsverkets rekommendationer, trots att vetenskapen har visat att de feta mejeriprodukterna är nyttiga och trots att en överkonsumtion av margarinets fleromättade fetter kan få allvarliga hälsoeffekter.
Förra året påpekade vi i Dagens Medicin att Livsmedelsverkets varningar mot animaliskt och mättat fett saknade vetenskapligt stöd. Talrika studier har visat, att hjärtpatienter inte har ätit mera mättat fett än andra och att strokepatienter har ätit mindre.
Risken för hjärtinfarkt är i själva verket minst hos människor, som frossar i feta mejeriprodukter. Inga korrekt utförda experiment har heller lyckats förlänga livet för hjärtpatienter genom att minska på deras intag av animaliskt fett, och svenska studier har visat, att barn som äter minst mättat fett är fetare och har sämre skelett än andra.
Trots bristen på vetenskap hävdar Livsmedelsverket att barn måste skyddas från det mättade fettet. Man rekommenderar därför lättmjölk och lättmargarin i daghemmen och i skolan. Rekommendationen följs av de flesta skolor och daghem till punkt och pricka trots föräldrarnas protester.
Verkets argument bygger på en finsk koststudie, som finansierats av två margarinproducenter. I denna studie har man instruerat föräldrarna att minska barnens intag av mättat fett och öka intaget av fleromättat fett redan från sju månaders ålder. Sju år senare hade kolesterolet ökat lite grand hos alla barnen, aningen mindre hos de pojkar som minskat på det mättade fettet, men inte hos flickorna. Att kolesterolet ökar under barndomen är emellertid helt normalt. Det fanns inget stöd heller för att det mättade fettet ökade risken för diabetes.
Hösten 2009 presenterade WHO och FAO en rapport om hälsoeffekter av matens fett. Här fann man inga studier, som visat att mättat fett ökar risken, vare sig för hjärtinfarkt, fetma eller diabetes.
Men varför ändras då inte kostråden? Därför att allt kan bortförklaras. På sidan 192 kan man nämligen läsa följande: ”De negativa resultaten avspeglar hur otrovärdiga resultaten blir från observationsstudier.” Det är alltså forskningen, som har fel och inte de förlegade kostråden.
Det är naturligtvis inte lätt för kostexperter, som under hela sin karriär har varnat för det mättade fettet, att helt plötsligt erkänna, att man haft fel. Det finns dock några som vågat.
En av dessa är Walter Willett, professor vid Harvard University och ledaren av världens största koststude. I en interview i Los Angeles Times den 20 december förra året sade han, att ”fett är inte problemet. Om amerikanerna kunde eliminera alla söta drycker, potatis, vitt bröd, pasta, vitt ris och sötsaker, då skulle vi kunna sopa bort alla problemen med övervikt och diabetes. ”
Det är inte heller ofarligt att äta för mycket av margarinernas fleromättade fetter. Huvudandelen av fleromättat fett kommer idag från majs-, soja- och solrosolja, och består till största delen av det, man kallar omega-6 fettsyror. Dessa har många otrevliga egenskaper. En av dem är, att de överstimulerar kroppens inflammatoriska processer. Man har bland annat visat att barn, som äter mycket omega-6 oftare har astma och andra allergiska sjukdomar.
Försöksdjur, som matas med stora mängder omega-6 får cancer och det gör troligen även människor. Redan på 70-talet visade Edward Pinckney, då redaktör på ett av världens största medicinska tidskrifter, att patienter med ett högt intag av omega-6-produkter hade alla tecken på för tidigt åldrande och en högre frekvens av hudcancer än normalt. I den stora Malmöstudien löpte de kvinnor, som åt mest omega-6 även den största risken att drabbas av bröstcancer.
Det är föräldrarna som skall bestämma vad barnen skall äta, inte våra felinformerade myndigheter. Vi anser att Livsmedelsverket genom sina ovetenskapliga kostråd utsätter våra barn för allvarliga hälsorisker.
Uffe Ravnskov
med dr, docent, oberoende forskare, Lund
Karl E Arfors
professor emeritus, tidigare explorativ forskningschef Pharmacia AB
Christer Enkvist?
fd landstingsöverläkare, tidigare medlem av SBU
Göran Petersson
professor, kemisk miljövetenskap, Chalmers
Tore Scherstén
professor emeritus, tidigare huvudsekreterare i Statens medicinska forskningsråd
Ralf Sundberg
docent
Jørgen Vesti Nielsen
överläkare
VÅRD/OMSORG För snart ett år sedan skickade Svenska Diabetesförbundet ett brev till ansvarig minister i vårdbidragsfrågan. Det svar som Diabetesförbundet fick ger inga nya besked och de många frågetecken kring vå 0
Publicerad 12 dagar sedan | Margareta NIlsson
VÅRD/OMSORG För den som har svår pollenallergi finns det hjälp att få i form av allergivaccination, specifik immunterapi. Behandlingen kan ge bestående minskning av allergisymtom. Men möjligheten att få behandlin 0
Publicerad 15 dagar sedan | Carina Hååg
VÅRD/OMSORG En kvarts miljon svenskar lider av ständiga smärtor till följd av fibromyalgi. Forskare från England och USA har funnit att floating kan dämpa smärtorna och göra så att de drabbade får en chans att åt 1
Publicerad 36 dagar sedan | Monica Kolm-Sandström
VÅRD/OMSORG Sundsvalls kommun har beslutat att införa LOV (Lagen om valfrihetssystem) inom hemtjänsten. Man har insett att konkurrens kan lyfta verksamheten en nivå och samtidigt bredda erbjudandet till kunderna. 0
Publicerad 91 dagar sedan | Peter Germer
VÅRD/OMSORG Lagen om offentlig upphandling fungerar bra för standardprodukter. Men inte för tjänster som äldrevård. Där bör lagen ersättas av nya regler, skriver Anders Forsell, universitetslektor i företagseko 0
Publicerad 115 dagar sedan | Anders Forssell
VÅRD/OMSORG Sjukvården borde ha en checklista för vilka åtgärder som ska vidtas när människor söker vård för andfåddhet och upprepade förkylningar – precis som bilprovningen har sin checklista för årlig kontroll 0
Publicerad 187 dagar sedan | Inger Ros
VÅRD/OMSORG Den vetenskapliga allmänmedicinen är grunden för god kvalitet i primärvård och allmänmedicin. En primärvård som saknar forskning och utveckling riskerar i längden sin egen trovärdighet. 0
Publicerad 223 dagar sedan | Sara Holmberg
VÅRD/OMSORG Den 20 september sammanträdde FN i London för att bedöma den samlade effekten av de fem ledande kroniska sjukdomarna - cancer, diabetes, psykisk sjukdom, hjärtsjukdom och luftvägssjukdomar. Olika milj 0
Publicerad 243 dagar sedan | Olle Johansson
VÅRD/OMSORG DSM (Diagnostic and statistical manual for mental disorders) har under de senaste decennierna stärkt sin ställning inom sjukvården. Genom DSM har enhetliga definitioner av psykiatriska tillstånd och s 0
Publicerad 260 dagar sedan | Jan Håkansson
Nu kan du vinna ett bra, smidigt headset till mobilen från Jabra genom att svara rätt i Teknikdebatts tävling.
I en artikel i SvD Näringsliv hävdar Föreningen Svensk Landskapsskydd att det inte finns några exempel på fungerande avtal mellan...

Rune |
Publicerad
2012-05-19
Magnus Ivarsson |
Publicerad
2012-05-09
Josef Boberg |
Publicerad
2012-04-30
Josef Boberg |
Publicerad
2012-04-18
Myles Dean |
Publicerad
2012-03-27


1 KOMMENTARER
kommentatör nathalie, 243 dagar sedan
Vad säger Livsmedelsverket? Barnen ska förstås ha bra, god och näringsriktig mat och självklart inte utsättas för hälsorisker... Ska det va så svårt...?